Thema de kinderboerderij

Na de zomervakantie zijn we begonnen met het thema "de kinderboerderij".

Een thema dat dicht bij de kinderen staat. Vlakbij de school is een prachtige kinderboerderij. Veel kinderen hebben daar een jaarkaart. Maar er zijn in de buurt ook enkele kinderboerderijen die gratis te bezoeken zijn. Samen met een collega ben ik van te voren naar de kindeboerderij geweest. We wilden graag weten hoe deze kinderboerderij eruit zag. Welke dieren er rondliepen. Hoe de stallen eruit zien etc. We hadden ons fototoestel meegenomen, zodat we foto's van alles konden maken. Ook hebben foto's gemaakt van het gereedschap dat gebruikt wordt op de kinderboerderij en wat de mensen daar allemaal doen.

Deze foto's hebben we op school uitgeprint en gelamineerd. De kinderen konden ze zelf later pakken en uitgebreid bekijken.

Als startactiviteit gingen we een bezoek brengen aan de kinderboerderij. Het was heerlijk weer. De hele morgen zijn we daar geweest. Het leek wel een schoolreisje, zo gezellig was het. We hadden eten en drinken meegenomen, heerlijk rondgelopen, alles bekeken en geroken en uiteindelijk zelfs nog heerlijk gespeeld in de speeltuin. Wat een super startactivtiteit was het.

De kinderen mochten zelf een knuffel meenemen van een dier dat op de kinderboerderij voorkomt. Deze knuffels gingen de bouwhoek in. De kinderen konden nu hokken gaan maken voor de dieren.

Tijdens een latere activteit hebben de kinderen kaartjes geschreven voor bij de hokken. Er kwamen zelfs voerbakjes voor de beesten.

Ook de zandtafel werd een echte kinderboerderij. Er werden hekken om het "weiland"gezet. Het boekje Bertje Big werd veel uitgespeeld. Dat betekende natuurlijk dat de biggen heerlijk in het modderbad aan het spelen waren.

In de klas kwam er een paardenstal. Al gauw hadden we wel 5 paarden daar. Er kwam een kruiwagen in, een mestvork en een schep. De stal moet natuurlijk uitgemest worden.  Klompen en laarzen kwamen erbij. Van de paardrij juffrouw van mijn dochter kreeg ik verschillende borstels en een manenkam voor de paarden. Er werd hooi geknipt voor in de ruif. Een hele kleine hoek uiteindelijk in de klas, maar er werd groots gespeeld.

 

 

Hier wordt hooi geknipt voor in de ruif.

Er werd ook een speelschema gemaakt voor in de paardenstal. Alle handelingen die de kinderen kunnen doen, zijn getekend. De kinderen zetten een kruisje als die activiteit gedaan is. We hebben zelf ook stokpaarden gemaakt.

Bij een leskist over de boerderij kregen we ook een grote boerderij met dieren.

Van de klei maakten de kinderen eieren voor in een eierdoos.

Een goede leeshoek mag niet ontbreken. Gelukkig zijn er heel veel boeken over de boerderij.

Wat is hooi. Dat gingen we ook zelf maken in de klas. Lekker gras plukken buiten en 5 dagen laten drogen in de klas. Het hooi konden we ook gebruiken in de stallen.

Hooi en stro is niet hetzelfde, we bekeken het verschil en schreven briefjes erbij wat nu hooi en wat nu stro is.

Met steentjes hebben we een boerderij gemetseld. Leuk voor bij de verteltafel.

 

We hebben uitgebreid over klompen gehad. Eén klomp was zo versleten dat er zelfs een gat in zat. In de andere zat een barst. We hadden nieuwe en oude klompen. Grote en kleine.

Een traktor knippen en plakken werd zeer enthousiast gedaan. We hadden de foto erbij van de traktor en we haddden ook twee foto's van kinderen gemaakt één voor de achterste band en één voor de voorste band. 

 

 

We hebben koeien geverfd. Naast het verfbord hingen afbeeldingen van verschillende koeien. 

De gekleide eieren werden uiteindelijk verkocht in het winkeltje. Ook kwam er voer voor de verkoop bij. Zelf maakten de kinderen daar prijskaartjes bij.

Geld werd er ook voor het winkeltje bij gemaakt. Even lamineren dan kan er niets mee gebeuren.

 

Bij de leskist over de boerderij zat ook een koe, die de kinderen konden melken.

 

Bij mijn collega zag ik een leuke stal die de kinderen hadden geknutseld.

 

Een moeder van één van de kinderen had thuis kippen. Deze werden meegenomen naar school. Ze waren heel tam. Eén kipje viel zelfs in slaap op schoot bij een kind door het aaien. Met de veren werd getekend.

 

Met cijfers hebben we nog dieren geteld. 

 

Bij de kinderboerderij hadden we nog verschillende soorten voer meegekregen. Eendenvoer blijft drijven. Dat moesten we natuurlijk we even uittesten.

 

Bij mijn collega's zag ik deze werkjes nog: